Sithpedi
Advertisement
Sithpedi
Vader's revelation.png

Hayır. Ben senin babanım!

Uyarı! Bu sayfa spoiler içeriyor–yeni yayınlanan veya yakında yayınlanacak bir içerik. Dikkat ediniz.

"Siz Jedi'lar, fazla merhamet gösteriyorsunuz."
―Lama Su, Shaak Ti'ye[kaynak]

Lama Su, galaksi dışındaki Kamino gezegeninin İdari Konsey'ini Galaktik Cumhuriyet'in son yıllarında yöneten bir devlet adamı olan erkek bir Kaminoluydu. Su hükümeti, Klon Savaşları sırasında Büyük Cumhuriyet Ordusu'nu oluşturan klon askerlerin yetiştirilmesinden sorumluydu. 66. Emir vasıtasıyla Jedi Düzeni'ni yok etmeyi planlayan Sith'ler ile iş birliği içerisinde olmasına rağmen Lama Su, galaksi çapında Bağımsız Sistemler Konfederasyonu ile yapılan savaşta Cumhuriyet'in klon ordusunu komuta eden Jedi Generaller ile birlikte çalıştı.

Biyografi

Ordu talebi

"Usta Sifo-Dyas neredeyse 10 yıl önce öldürülmüştü."
"Ah, bunu duyduğuma üzüldüm. Fakat yaşasaydı, onun için yarattığımız ordudan gurur duyacağından eminim."
―Obi-Wan Kenobi ve Lama Su[kaynak]

Naboo İşgali'nden bir süre önce Başbakan Lama Su tarafından yönetilen Kamino hükümeti, Jedi Ustası Sifo-Dyas tarafından Galaktik Cumhuriyet için bir klon ordusu yaratmakla görevlendirildi. Sifo-Dyas kısa süre sonra Pyke Çetesi mensupları tarafından öldürüldü ve Lama Su, birdenbire Sith Lordu Darth Tyranus ile iş birliği içerisine girdi.[8] Tyranus, ödül avcısı Jango Fett'ten aldığı genetik şablonu klon ordusunun yaratımında kullanılması için Lama Su'ya gönderdi. Buna ek olarak Tyranus, hain Jedi'ların olası eylemlerine karşı önlem olması amacıyla her klon askerin beynine yerleştirilecek bir biyoçipi de Lama Su'ya iletti.[6]

Jedi ziyareti

"Muhteşemler, değil mi?"
―Lama Su, Obi-Wan Kenobi'ye Büyük Cumhuriyet Ordusu'nu gösterirken[kaynak]

Başbakan Lama Su Kaminoluların Galaktik Cumhuriyet için ürettiği klon ordusunu Obi-Wan Kenobi'ye takdim ediyor.

Sifo-Dyas'ın ölümünden on yıl sonra Jedi Şövalyesi Obi-Wan Kenobi, bulduğu bir Kaminolu zehir okundan yola çıkıp Jango Fett'in peşine düşerek Kamino'ya vardı. Taun We Kenobi'yi karşılayıp Lama Su ile tanıştırdı. Lama Su ile Kenobi sohbet ederken Su, Kenobi'nin klon ordusunu denetlemek için geldiğini zannetti ve ordunun planlandığı sürede hazır olacağına dair onu temin etti. Sifo-Dyas'tan bahsetti ve Kenobi'den onun yıllar önce öldüğünü öğrendi. Lama Su, Kenobi'yi etkilemek amacıyla ona Kaminolu muharebe talimini ve Tipoca Şehri'ndeki eğitim tesislerini gösterdi. Lama Su, Jango Fett'ten de bahsetti. Fett'in kendisinin genetik şablon olarak kullanılmasının karşılığında Kaminolulardan istediği tek şeyin, diğer klonların aksine hızlı yaşlanmayan bir oğul olduğunu söyledi.[3]

Klon Savaşları

Fett'in kaybı

"Jango Fett'in talihsiz ölümünden beri, daha fazla klon üretmek için DNA'sını esnetmemiz gerekti."
―Lama Su, Shaak Ti'ye[kaynak]

Klon Savaşları'nın başlamasıyla Kaminolu Halle Burtoni, Kamino'nun Cumhuriyet içerisindeki hayati rolünden istifade edip Kamino Senatörü olarak Galaktik Senato'ya girmeyi başardı. Buna rağmen Jango Fett'in Mace Windu tarafından öldürülmesiyle[3] Lama Su'nun elinde klonların üretimi için sınırlı miktarda genetik materyal kalmıştı. Bu yüzden Su, klon üretimini sürdürmek için Fett'in genetik şablonunu esnetmek gibi yeni birtakım yollar zorunda kaldı.[9]

Domino Mangası'nın başarısızlığı

"Domino Mangası'ndan basitçe kurtulmamız gerektiğini mi söylüyorsunuz? Onlar yaşayan birer varlık, nesne değiller."
―Shaak Ti, Lama Su'ya[kaynak]

Lama Su, devreye soktuğu alternatif yöntemler sonucu üretilen askerlerden büyük ölçüde hoşnutsuzdu. Jedi Ustası Shaak Ti ona Domino Mangası'nın son testinde de başarısız olduğunu söylediğinde Su, mangadaki askerlerin öldürülmesini teklif etti. Fett'in ölümünden beri klonları nasıl klonladıklarından da bahsetti. Shaak Ti bu teklifi reddederek klonların birer nesne değil, yaşayan varlık olduklarını belirtti. Lama Su Jedi'ların fazla merhametli olduğuna dair fikrini belirtse de, orduyu Cumhuriyet sipariş ettiği için kararın Ti'ye ait olduğunu da kabul etti. Gelecekte daha başarılı askerler üretmek isteyen Su, üetim için yeni bir genetik şablonun bulunmasını talep etti.[9]

Kamino'ya saldırı

"Böyle bir sebeple sizi ziyaret etmek istemezdim fakat Grievous'ın Kamino'ya yönelik bir Ayrılıkçı saldırısı planladığına inanıyoruz."
"Ama Cumhuriyet ablukası gereğinden de güçlü. Buna cesaret edemezler."
―Obi-Wan Kenobi ve Lama Su[kaynak]

Bir süre sonra Lama Su ile Shaak Ti; Tipoca Şehri'ne gelen Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker ve 501. Lejyon'u karşıladı. Su, Cumhuriyet Askeriyesi'nin yörüngedeki ablukasına rağmen Bağımsız Sistemler Konfederasyonu'nun Kamino'ya saldırmaya niyetli olduğunu öğrendiğinde şaşkınlığa uğradı. Yaklaşan saldırıya hazırlık olarak Su, Tipoca Şehri'nin ana komuta merkezine gitti.[10]

66. Protokol komplosu

"Lord Tyranus ile iletişime geçmeliyiz."
―Lama Su, Nala Se'ye[kaynak]

Lama Su ve Shaak Ti, kaçak GKK askeri CT-5555'i yakalamak üzere Tipoca Şehri garnizonunu görevlendiriyorlar.

Klon Savaşları'nın sonlarına doğru Nala Se, Lama Su'nun yanına gelerek 66. Protokol'ün CT-5385 numaralı klon askerde erken devreye girdiğini bildirdi. Su, Darth Tyranus'a ulaşıp bu haberi iletti. Tyranus, klona otopsi yapılabilmesi için klonun öldürülmesini emretti. Buna ek olarak Su'nun klonun biyoçipini çıkartmasını ve Jedi Düzeni çipin gerçek işlevini kavrayamadan çipi kendisine yollamasını talep etti.[6]

İmparatorluk'un yükselişi

Önceliklerin değişmesi

"Amiral Tarkin, bu haberleriniz oldukça şaşırtıcı. Şansölye Palpatine geçmişte bizim klonlama çalışmalarımızı hep desteklemişti."
"İmparator Palpatine'in öncelikleri değişti. Savaşın sonlanmasıyla, daha fazla klona duyulan ihtiyaç sorgulanmakta."
―Lama Su ve Wilhuff Tarkin[kaynak]

Klon Savaşları'nın sonlanmasının ardından YSÖ 19'da[11] Sith Lordu Darth Sidious'ın aleni kimliği olan Sheev Palpatine, 66. Emir'i uygulattı. Böylece Jedi'ların çoğu, kendi klon askerlerinin ihanete uğrayarak öldürüldü. Neticede Lama Su'nun klon ordusu sadece Sith'lerin Jedi'lara yönelik intikam planlarının değil, Palpatine'in İmparator olup birinci Galaktik İmparatorluk'un başına geçmesinde de çok önemli bir faktör oldu.[12]

Kısa süre sonra Lama Su ve yardımcısı Taun We, gezegene teftiş için gelen Amiral Wilhuff Tarkin'i Tipoca Şehri'nde ağırladı. Tarkin'in ziyaretinin sebebi, İmparator Palpatine tarafından ilan edilen Yeni Düzen'in klon askerlere ihtiyaç duyup duymadığını belirlemekti. Lama Su İmparatorluk'un galakside düzeni sağlamak için klon askerlere ihtiyaç duyacağını belirtse de Tarkin, zorunlu askerlerin alınmasının klonların yarısı kadar maliyeti olacağını belirtti. Lama Su zorunlu askerlerin klon askerler kadar muharebede yetenekli ve etkili olamayacağını, ayrıca klonların doğduklarından itibaren etkili ve itaatkâr askerler olmak üzere yetiştirildiklerini anlatarak ısrar etti. Lama Su'nun dediklerine rağmen ikna olmayan Tarkin ise, klonların becerilerini bizzat değerlendireceğini söyledi.[7]

Ziyaret süresince Lama Su, klon askerlerin zorunlu askerlerden daha kabiliyetli olduğunu göstermek üzere Klon Kuvveti 99'u kullanarak klonların üstünlüğünü kanıtlamaya çalıştı. Tarkin, talim sırasında Klon Kuvveti 99 üzerinde canlı mermi kullanılması talimatını verdi. Lama Su klonların ve tesisin güvenliğini düşünerek bunu yapmaktan çekinse de nihayetinde Tarkin'in talimatını uyguladı.[7]

Klon Kuvveti 99'un firarı

"Mesele çözüldü mü?"
"İnhibitör çipin etkisini artırmayı başardık. Fakat Manga 99'un diğer klonları, Omega'yı da yanlarına alarak kaçtı."
"Dikkatli olmalıyız. İmparatorluk'un niyetleri açığa çıkana kadar, ağzını açma."
―Lama Su ve Nala Se[kaynak]

Klon Kuvveti 99 İmparatorluk'tan firar edip tekrardan Omega'yı almak üzere Kamino'ya döndüğünde Nala Se, peronun kapılarının kapanmasını uzaktan önleyerek Omega ve 99'un kaçışına gizlice yardım etti. Kaçışın ardından Nala Se, kaçışı ve Omega'nın kaybını Lama Su'ya bildirdi. Lama Su, İmparatorluk'un niyetlerinden hâlen emin olmadığından ötürü yaşananlardan İmparatorluk'a bahsedilmemesi konusunda Nala Se'yi uyardı ve Nala Se de bunu kabul etti.[7]

Kişilik ve özellikler

"Ordu?"
"Evet, bir klon ordusu. Ve belirtmeliyim ki, şu ana kadar yarattıklarımızın en iyilerinden biri."
―Obi-Wan Kenobi ve Lama Su[kaynak]

Lama Su hem Jedi'lar hem de Sith'ler ile çalışsa da, onların tarzlarını anlamıyor ve onları "ilginç bir tarikat" olarak görüyordu.

Büyük Ordu'nun denetmeni olarak Lama Su, klon askerlerinden oldukça gurur duyuyordu. Onları, Kamino tarihinin en başarılı ürünlerinden biri olarak görüyordu. Klon ordusunun geliştirilmesine katkıda bulunan muharebe talimlerinden ve eğitim tesislerinden de gurur duyuyordu.[3] Orduyu komuta eden Jedi'larla yakın ilişkisine rağmen Su, Jedi'ların yöntemlerine akıl erdiremiyor[6] ve komuta ettikleri klon askerlere neden merhamet gösterdiklerini anlayamıyordu.[9] Cumhuriyet'in müttefiklerinden biri olmasına rağmen Su, asıl olarak Kamino'nun yönetimiyle ilgileniyordu.[13]

Lama Su, 2.29 metre boyunda erkek bir Kaminoluydu. Beyaz derili ve oldukça uzundu.[1] Gözleri siyahtı ve beyaz göz bebekleri vardı.[3][4] Kafasının tepesinde eşsiz bir ibik vardı ve burun delikleri, zayıf ve "U" şeklindeki bir yarık vasıtasıyla üst dudağına bağlanıyordu. Lama Su'nun elleri üç parmaklıydı, ayakları ise küçüktü ve toynağa benziyordu.[3]

Lama Su, göğsünü ve omuzlarını örten beyaz bir zırh giyiyordu. Özellikle ensesini koruyan uzun bir boyunluğu vardı. Su'nun kolları, bacakları ve karnı siyah kumaşla kaplıydı. Belini saran turuncu tokalı mor bir kemeri vardı. El bilekleri beyaz, metal yenlerle örtülüydü. İç kısmı kızıl olan ve mor çizgilerle süslü uzun siyah kumaş şeritleri de, Su'nun bacaklarını örtüyordu.[3]

Sahne arkası

Lama Su ilk olarak Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı'nda göründü.[3] Su'nun ilk olarak dişi olması planlanıyordu ve son saniyede bu karar değiştirildi.[14] Su, Bölüm II'de CGı vasıtasıyla canlandırıldı ve Anthony Phelan tarafından seslendirildi. Star Wars: Klon Savaşları'nda ise Su, daha önce birkaç Star Wars temalı video oyununda Luke Skywalker'ı seslendirmiş olan Bob Bergen tarafından seslendirildi.

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 StarWars-DatabankII.png Lama Su (yedek bağlantı)
  2. Star Wars Journeys: Beginnings
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 3,9 Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  4. 4,0 4,1 StarWars-DatabankII.png Kaminoan (yedek bağlantı)
  5. StarWars-DatabankII.png Kamino (yedek bağlantı)
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Conspiracy"
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Star Wars Bad Batch.jpg Star Wars: The Bad Batch – "Aftermath"
  8. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "The Lost One"
  9. 9,0 9,1 9,2 TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Clone Cadets"
  10. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "ARC Troopers"
  11. Star Wars: The Bad Batch'in ilk bölümü olan Aftermath'in olayları, Star Wars: Galaksi Atlası tarafından YSö 19'a tarihlendirilen Galaktik İmparatorluk'un kuruluşundan kısa süre sonra gerçekleşmektedir.
  12. Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  13. Star Wars: The Visual Encyclopedia
  14. The Art of Star Wars Episode II: Attack of the Clones