"Burada işler göründüğü gibi değil. Bütün bunların arkasında başka bir şeyler var Majesteleri. Federasyon'un bu hamlesinin arkasında hiçbir mantık yok. İçimden bir ses sizi mahvedeceklerini söylüyor."
―Jedi Ustası Qui-Gon Jinn — (ses)Dinle (Dosya bilgisi)[kaynak]

Naboo çatışması, Naboo istilası veya Naboo Krizi olarak da bilinen ve Galaktik Cumhuriyet muhalifleri tarafından Naboo bozgunu olarak hatırlanan Naboo İşgali, Orta Halka gezegeni Naboo'da Cumhuriyet Devri'nde YSÖ 32'de yaşanan önemli bir galaktik çatışmaydı. İşgal, 10 yıl sonra gerçekleşecek Klon Savaşları'na zemin hazırlamıştı. Kriz, Ticaret Federasyonu'nun bir ay süren Naboo ablukasıyla başladı. Ablukadan sonraysa başkent ve civar bölgelerin Ticaret Federasyonu'nun savaş droidlerinden oluşan ordusu tarafından ele geçirilmesiyle kriz iyice tırmandı. Federasyon, Naboo Senatörü Sheev Palpatine olan Sith Lordu Darth Sidious ile gizlice iş birliği içerisindeydi. Sidious, Galaktik Cumhuriyet Yüce Şansölyesi Finis Valorum'u makamından indirip yerine Şansölye seçilmek için Naboo Krizi'ni bahane olarak kullanmayı hedefliyordu.

İlk abluka sırasında Valorum, Federasyon'la müzakere etmeleri için Qui-Gon Jinn ve Obi-Wan Kenobi adlı iki Jedi gönderdi. Fakat Sidious, Federasyon'un Jedi'ları öldürmesini ve kuvvetlerini Naboo'ya sevk etmesini emretti. Jedi'lar kaçtılar ve Kraliçe Padmé Amidala'yı Federasyon'dan kurtardılar. Ablukadan kaçarken gemileri hasar gördüğü için yolculuk sırasında, Hutt Klanı tarafından kontrol edilen Tatooine gezegenine sığınmak zorunda kaldılar. Orada Jinn, kaderinde Güç'e denge getireceği yazılı olan Seçilmiş Kişi olduğuna inandığı çocuk köle Anakin Skywalker ile karşılaştı.

Hasarlı gemilerini onardıktan sonra grup, Cumhuriyet başkenti Coruscant'a gitti. Amidala başkentte Galaktik Senato önünde yardım diledi. Fakat Cumhuriyet'in bürokrasisi Amidala'ya yardım edemez durumdaydı. Bu yüzden Amidala, Şansölye Valorum için güvensizlik oyu talep etti ve Cumhuriyet'i Palpatine'in en gözde aday olduğu bir Şansölye seçimine götürdü. Coruscant'ta yardım bulamayacağını anlayan Amidala, Jedi'larla beraber Naboo'ya döndü ve Federasyon'u kendi başına yenmeyi planladı.

Naboo'ya varınca Amidala, Naboo'nun okyanuslarında yaşayan yerli tür Gunganlar ile buluştu ve onlarla bir ittifak kurdu. Böylece Gunganlar da Federasyon'a karşı savaşmayı kabul etti. Nihai savaşta Gunganlar bir oyalama hamlesi olarak Federasyon ordusuyla savaştı, bir yıldız savaşçısı filosu yörüngedeki droid kontrol gemisine saldırdı, Amidala ve Jedi'lar ise Federasyon genel valisi Nute Gunray'i yakalamak amacıyla kraliyet sarayına sızdı. Savaşın sonunda Skywalker Federasyon kontrol gemisini yok etmiş, Gunganlar savaş meydanından zaferle ayrılmış, Gunray yakalanmış, ve Jinn savaş sırasında hayatını kaybetse de Sith Lordu Darth Maul yenilmişti.

Naboo Krizi, nihayetinde Palpatine'in hedeflerine ulaşmasını sağladı. Yüksek bir sempati oyuyla Palpatine Yüce Şansölye seçildi. Sonraki on yıl boyunca da, Cumhuriyet'i tamamen ele geçirip Jedi'ları yok etme planlarını ilerletti. Klon Savaşları'nı başlattı ve bu sayede Galaktik İmparatorluk'u kurup Jedi Düzeni'ni yıkmayı başardı.

Görünümler

Canon dışı görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

Jedi Tarihi
Baş Jedi · Jedi Düzeni · Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Malachor Afeti · Entruvia Çatışması
Ordu Aspectu Kıyameti · Mandalor-Jedi Savaşı · Eski Cumhuriyet'in Düşüşü
Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı
Jedi–Zygerrialı çatışması · Drazkel'in ayı çatışması · Naboo Krizi · Açık-Kapalı Savaşı · Ayrılıkçı Krizi
Klon Savaşları · Mandalor iç savaşı · Büyük Jedi Tasfiyesi · Galaktik İmparatorluk'a karşı erken isyan
Galaktik İç Savaş · Luke Skywalker'ın Jedi akademisinin yok edilişi · İlk Düzen/Direniş savaşı
[düzenle]
Sith Tarihi
Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Sith Savaşı · Sith İmparatorluğu
Büyük Malachor Afeti · Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı
Kayıp Yıllar Savaşı · Sith Devri · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı · İkili Yönetim
Büyük Plan (Oba Diah · Naboo Krizi · Ayrılıkçı Krizi · Klon Savaşları)
Darth Maul (Drazkel'in ayı çatışması · Mandalor iç savaşı · Gölge Birliği'ne karşı sefer)
Galaktik İmparatorluk (Büyük Jedi Tasfiyesi · Erken isyan · Galaktik İç Savaş)
Malachor görevi · Dünyalar Arası Dünya · Ebedi Sith (İlk Düzen–Direniş savaşı)
[düzenle]
Naboo İşgali
Galaktik zaman çizelgesi

Öncesi: Drazkel'in ayı çatışması

Eş zamanlı: Açık-Kapalı Savaşı

Sonrası: Ayrılıkçı Krizi

Naboo Krizi Çatışmaları
Theed · Otoh Langua · Otoh Gunga · Tatooine · Naboo
Alakalı konu ve makaleler
Galactic Republic · Jedi Düzeni · Yargı Güçleri · Sith · Ticaret Federasyonu · Yüce Şansölye Seçimi