Sithpedi
Advertisement
Sithpedi

"Kanat komutanları, düzen alın. Gidiyoruz."
―Saesee Tiin, Lola Sayu Savaşı sırasında[kaynak]

Saesee Tiin, Galaktik Cumhuriyet'in son yıllarında Jedi Yüksek Konseyi'nde hizmet vermiş Güç'e hassas erkek bir Iktotchlu Jedi Ustası idi. Yetenekli bir ışın kılıcı ustası ve yıldız savaşçısı pilotu olan Tiin, Klon Savaşları'nda Büyük Cumhuriyet Ordusu için bir Jedi General olarak savaşmıştı. Gerçek kimliği Sith Lordu Darth Sidious olduğu anlaşılan Yüce Şansölye Sheev Palpatine'i tutuklamaya gittiğinde hayatını kaybetti.

Biyografi

Naboo ablukası

Erkek bir Iktotchlu olarak Iktotch ayında doğan Saesee Tiin, Ticaret Federasyonu'nun Naboo ablukası öncesinde Jedi Ustası rütbesine yükseltilmiş ve Jedi Yüksek Konseyi'nde bir koltuk almaya hak kazanmıştı. Yüce Şansölye Finis Valorum tarafından ablukayı sonlandırması için Padawanı Obi-Wan Kenobi ile birlikte yollanan Qui-Gon Jinn, Kraliçe Padmé Amidala'yı kurtardıktan ve onu Coruscant'a getirdikten sonra konseyin huzuruna çıkmışlardı. Jinn, Tatooine'de bir Sith Lordu ile karşılaştığını ve özgürlüğe kavuşturduğu köle Anakin Skywalker'ın Seçilmiş Kişi olduğunu söyledi. Konsey, Jinn'in söylediklerine karşı şüpheyle yaklaştı ve çok yaşlı olması nedeniyle Anakin'in eğitim almasına izin vermedi. Jinn, Naboo'da Darth Maul tarafından öldürüldükten sonra Tiin ve konseyin geri kalanı, Jinn'in cenazesine katıldı ve Jinn'in son isteğini yerine getirmek için Kenobi'nin Skywalker'ı eğitmesine izin verdi.[4]

Geonosis Savaşı

Saesee Tiin, Birinci Geonosis Savaşı sırasında hayatta kalanlar arasındaydı.

Tiin, Kont Dooku'nun yeni kurulmuş Bağımsız Sistemler Konfederasyonu ve droid ordularına karşı çıkan Klon Savaşları'nın ilk çatışması olan Birinci Geonosis Savaşı'nda yer aldı. Savaşta yer alan çoğu kişinin aksine Tiin, Ki-Adi-Mundi ve Mace Windu ile birlikte kaçarak hayatta kaldı[5] ve Büyük Cumhuriyet Ordusu'nda bir Jedi General oldu.[3]

Klon Savaşları

Gizemli bir katil

Klon Savaşları sırasında Delta Mangası, Devaron'da katledilen Jedi Ustası Halsey ve çırağı Knox'un cesetlerini getirdiğinde Tiin, Jedi Tapınağı'nda bulunuyordu. Adi Gallia bunun öldüğü sanılan Asajj Ventress'in işi olduğundan şüphelendi fakat Plo Koon, bunun yeni bir Sith Lordu'nun işi olduğunu düşündü. Diğer yandan Obi-Wan Kenobi, bunun canavarımsı bir hayvanın işi olduğundan şüphelendi. Gizemli katilin Nightbrother Savage Oppress olduğu ortaya çıktı ve bu, yıllar önce Naboo'da öldürdüğü Darth Maul'a benzemesi yüzünden Kenobi'yi şaşırttı.[6]

Lola Sayu Savaşı

Tiin, Lola Sayu Savaşı sırasında yıldız savaşçısını kullanıyor.

Tiin; sahip olan hizbe savaşın gidişatında olağanüstü şekilde yardım edebilecek hayati derecede önemli hiperuzay bilgileri taşımaları yüzünden yakalanan Even Piell, Wilhuff Tarkin ve adamlarının hapsedildikleri Lola Sayu'da bulunan Hisar hapishanesinden kurtarılmasında yer aldı. Piell üzerine atlayan bir Anooba tarafından öldürüldü. Yanında Adi Gallia, Plo Koon ve Kit Fisto ile birlikte Tiin, takımın geri kalanını kurtardı ve birlikte Coruscant'a döndüler.[7]

Su Savaşı

Fisto, Anakin Skywalker ve diğer Cumhuriyet askerleri, Quarren ve akua droidler ile yaptıkları çatışmada tuzağa düşmüşlerdi. Fisto ve diğerleri zayıf bir sinyalle Tapınağa ulaşmayı başardı fakat bağlantı çok zayıftı ve saniyeler içinde bozuldu. Windu iletişim kaybının Cumhuriyet yenilgisi yüzünden olduğunu fakat yeni SKUBA askeri yetiştirmenin zaman alacağını ve olayın acil olduğunu anladı. Bu yüzden Yoda, Cumhuriyet'in müttefiklerinden birisinden yardım istemeyi teklif etti. Usta Tiin, bir orduya sahip olan ve Mon Kala'ya yakında bulunan amfibik bir tür olan Gunganlardan yardım istemeyi önerdi.[8]

Umbara Savaşı

Anakin Skywalker, Pong Krell, Usta Kenobi ve Usta Tiin; Krell ve Tiin'in gezegenin güneyinde Kenobi'nin güçlerine destek oldukları Umbara Savaşı sırasında savaşta yer almıştı.[9]

Konseyin planı

Tiin, aslında ödül avcılarının arasına sızmak ve Skywalker ile Windu'nun Şansölye'nin Naboo'da suikaste uğramasını önlemesiyle sonuçlanan Kont Dooku'nun Şansölye'yi yakalama planını ortaya çıkarmak için Konsey tarafından oluşturulan bir plan olan Obi-Wan Kenobi'nin cenazesinde mevcuttu.[10]

Tapınak bombalaması

Tiin, bombalamayı yapan suçlunun Jedi'lar, amiraller ve siyasi figürler arasında saklandığı Jedi Tapınağı bombalaması kurbanlarının cenazesinde mevcuttu.[11]

Tiin ayrıca bombalamadan sonra Tano'nun suçsuz olduğuna inanmayan Mace Windu ve Ki-Adi-Mundi ile birlikte kaçak Jedi Ahsoka Tano'nun atılmasında rol oynadı. Tiin, Tano'nun bombalamada kullanılan cihazlar olan nano droid patlayıcıları ile bulunduğunu not etti ve sadece bunun bile suçlu bulunması için yeterli olduğuna inandı. Fakat sonunda Ahsoka Tano'nun ismi, Anakin Skywalker gerçek suçlu Barriss Offee'yi açığa çıkardığında temize çıktı. Tano'ya Düzen'e yeniden katılması için bir şans verildi fakat o, bunu reddetti.[12]

Mezardan bir ses

Savaşın ileri safhalarında Tiin, Usta Yoda mezar ötesinden bir ses duyduğunu söylediğinde oradaydı fakat tüm Konsey üyelerinin birleşik gücü bir şey bulmayı başaramadı. Yoda ardından Konsey'in izni olmadan Coruscant'dan ayrıldı. Yoda, Dagobah gezegeninde Tiin'in Darth Sidious ile bir ışın kılıcı düellosuna girdiğini ve Darth Sidious'un onu öldürdüğünü gördüğü bir önsezi hissetti.[13]

Ölüm

Saesee Tiin, Darth Sidious tarafından öldürüldü.

Savaşın son günlerinde Dooku'nun ölümünden sonra Anakin Skywalker tarafından güçlü Sith Lordu Darth Sidious olduğu açığa çıkarılan Yüce Şansölye Sheev Palpatine'i tutuklamaya giden Jedi Ustaları Mace Windu, Agen Colar ve Kit Fisto'nun yanında Tiin de vardı. Fakat Sidious kırmızı ışın kılıcını çıkararak tutuklamaya karşı geldi ve Jedi grubu ile muharebeye girdi. Jedi Ustalarının yeteneklerine rağmen Sith Lordu, Windu ve Fisto ile muharebeye girişmeden ve Fisto'yu öldürüp Windu ile yalnız düelloya devam etmeden önce Colar ve Tiin'i kısa sürede katletti.[2]

Miras

Vader Kalesi Savaşı'ndan kısa süre sonra Vader, Lord Momin tarafından eşi Padmé Amidala'yı canlandırmak için inşa edilen bir portala girdi. Önseziler arasında yürürken ışın kılıçları ile onunla savaşmayı bekleyen Jedi'lar arasında Tiin ile karşılaştı. Fakat "Geçmişin ölmesine izin ver" sesi yankılanırken Vader ilk olarak Tiin ile başlayarak tüm Jedi'ları öldürdü.[14]

Kişilik ve özellikler

Saesee Tiin, Yüksek Jedi Konseyi arasında efsanevi bir savaşçı olarak görülüyordu.[15]

Güç ve yetenekler

Usta Tiin diğer Jedi'lardan daha üstün telepatik güçlere sahipti ve birinci sınıf bir yıldız savaşçısı pilotuydu.[16] Klon Savaşları sırasında birçok kez kanıtladığı gibi kılıç konusunda da yetenekliydi. Geonosis'te yaşanan açılış savaşında yer almıştı ve Petranaki arenasından kaçan Jedi grubunun arasındaydı.[5]

Sahne arkası

Saesee Tiin için erken bir konsept çalışması

Saesee Tiin, Star Wars devam üçlemesi boyunca birçok oyuncu tarafından oynanmış ve seslendirilmişti; Khan Bonfils, 1999'da Star Wars: Bölüm I Gizli Tehlike filminde, Jesse Jensen (Kit Fisto'nun oyuncusu Zachariah Jensen'in kardeşi) 2002'de Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı filminde ve Kenji Oates 2005'te Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı filminde. Star Wars: Klon Savaşları dizisinde Dee Bradley Baker tarafından seslendirildi.

Klonların Saldırısı filminde Tiin'i oynaması için Jesse Jensen'in sette bir halıcı olarak çalışan kardeşi Zachariah, Matt Sloan tarafından önerildi fakat yönetmen George Lucas ile yapımcı Rick McCallum, Zachariah ile tanıştıktan sonra ona Kit Fisto rolünü ve Jesse'ye ise Tiin rolünü verdiler.[17]

Sith'in İntikamı filminin ilk taslağında Tiin, 66. Emir sırasında Ki-Adi-Mundi ile birlikte Mygeeto'da ölecekti.[18]

Görünümler

Canon dışı görünümler

  • Disney Infinity 3.0
  • LEGO Star Wars: The Force Awakens (DLC)

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. Ultimate Star Wars
  2. 2,0 2,1 2,2 Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 StarWars-DatabankII.png Saesee Tiin - DatabankLua hatası 80 satırında package.lua: module 'Module:ArchiveAccess/Databank' not found.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 Star Wars: Bölüm I Gizli Tehlike
  5. 5,0 5,1 5,2 Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  6. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Witches of the Mist"
  7. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Citadel Rescue"
  8. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Gungan Attack"
  9. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Darkness on Umbara"
  10. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Deception"
  11. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Sabotage"
  12. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "The Wrong Jedi"
  13. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Voices"
  14. Darth Vader (2017) 25
  15. Star Wars: The Visual Encyclopedia
  16. Star Wars: Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
  17. StarWars.com StarWars.com'da Kit Fisto: From Concept to ScreenLua hatası 80 satırında package.lua: module 'Module:ArchiveAccess/SW' not found.
  18. The Making of Star Wars Revenge of the Sith
Advertisement