FANDOM

Premium-Eras-canon
Vader's revelation

Hayır. Ben senin babanım!

Uyarı! Bu sayfa büyük spoiler içerir–The High Republic: Light of the Jedi. Dikkat ediniz.

Diğer kullanımları için şuraya bakın: Şansölye (belirsizlik).

Yüksek Şansölye olarak da billinen ve nadiren devlet başkanı olarak adlandırılan Yüce Şansölye, hükümet ve Galaktik Cumhuriyet'in başkanıydı. Şansölye, sırasıyla yürütme ve yasama olarak—Şansölye Ofisi ve Galaktik Senato—hükümetin bazı branşlarını yönetiyordu ve ayrıca Klon Savaşları sırasında Cumhuriyet Askeriyesi'nin başkomutanıydı. Galaktik Senato'nun lideri olarak şansölye, Cumhuriyet'in başkenti olan Coruscant'da bulunan Senato Ofis Binası'nda bir odaya sahipti. Şansölye, galaksideki çeşitli dünyaları temsil eden senatörlerin çoğunluk oyu ile seçiliyordu.Galaktik Anayasa, şansölyelik görevini bir kere tekrarlanabilecek dört yıl ile sınırlamıştı; bu kapsamda kimse üç dönem boyunca şansölye olarak hizmet veremezdi. Anayasa, şansölyenin çoğunluğa dayalı bir Güvensizlik Oyu ile görevden alınmasına izin veriyordu.

Şansölye, Galaktik İmparatorluk'un yükselişinden yaklaşık bin yıl önce süren Cumhuriyet dönemi boyunca Senato'ya başkanlık etti. Naboo Krizi zamanında, şansölye neredeyse güçsüz hale geldi ve bürokratik prosedür, kurumsal çıkarlar ve Senato'daki yaygın yolsuzluk nedeniyle engellendi. Hükümetin halinden hayal kırıklığına uğrayan Kraliçe Padmé Amidala, Senato'yu Yüce Şansölye Finis Valorum'u görevden almaya çağırdı. Naboo'lu Kraliçe'nin danışmanlarından biri olan Senatör Sheev Palpatine, Valorum yerine Yüce Şansölye seçildi.

Şansölye Palpatine, Ayrılıkçı Krizi yüzünden anayasının değiştirildiği Cumhuriyet'in son yılları sırasında başkanlık görevini ikinci dönemi bitmesine rağmen sürdürdü. Bin yıldır ilk kez açık bir savaşla tehdit altında olan Senato, kendi otoritelerine zarar vermesine rağmen şansölyeye olağanüstü güç verdi ve şansölyelik makamını diktatörlüğe çevirdi. Klon Savaşları'nın zirve noktasında Galaksilerarası Bankacılık Klanı varlıklarının kontrolünü yönetim branşına bıraktığında şansölye daha da güçlü bir hale geldi. Savaşın sonuna doğru Palpatine, Jedi Düzeni'ne aslında savaşı planlayan Sith Lordu Darth Sidious olduğunu gösterdi. Jedi Yüksek Konseyi şansölyeyi tutuklamaya çalıştığında Palpatine, tüm Jedi'ların devletin düşmanı olduğunu ve bu yüzden idama mahkum edileceklerini açıkladı. Jedi'ların ortadan kalkması ve Senato ile Yüce Mahkeme üzerinde tam yetkiye sahip olmasıyla Şansölye Palpatine, YSÖ 19 yılında kendini İlk Galaktik İmparatorluk'un Galaktik İmparatoru ilan etti. Fakat unvan daha sonradan Cumhuriyet'i Yeniden Kurma Birliği lideri Mon Mothma tarafından alındı ve resmi olarak Yeni Cumhuriyet tarafından kullanılmaya başlandı.

Yüce Şansölye Listesi

Zaman Yüce Şansölye
YSÖ 1019'dan bir zaman sonra[6] Tarsus Valorum[6]
YSÖ 232[15] Lina Soh[7]
YSÖ 131'den bir zaman sonra[8] Chasen Piian[8]
YSÖ 85 sırasında[16] Tanımlanamayan dişi Şansölye[17]
YSÖ 44'ten bir zaman önce[18] Skor Kalpana[17]
YSÖ 44YSÖ 40 dolayları[19] Kirames Kaj[9]
YSÖ 32'den bir zaman önce[6] Skor Kalpana[6]
YSÖ 32'de görevden alındı[1] Valorum
Finis Valorum[1]
YSÖ 32[1]YSÖ 19[5] Sheev Palpatine
Sheev Palpatine[1]

Görünümler

Canon dışı görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 Star Wars: Bölüm I Gizli Tehlike
  2. 2,0 2,1 Rise of the Separatists
  3. 3,0 3,1 Star Wars: Galaksi Atlası
  4. Aftermath
  5. 5,0 5,1 5,2 Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  6. Kaynak hatası Geçersiz <ref> etiketi; Tarkin isimli refler için metin temin edilmemiş
  7. 7,0 7,1 Read the First Chapter of Star Wars: The High Republic - Light of the Jedi by Charles Soule. Archived from the original on Haziran 22, 2020. Retrieved on Haziran 22, 2020.
  8. 8,0 8,1 8,2 Catalyst: A Rogue One Novel
  9. 9,0 9,1 Master & Apprentice
  10. TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "The Lost One"
  11. 11,0 11,1 StarWars-DatabankII Galactic Republic (yedek bağlantı)
  12. 12,0 12,1 StarWars-DatabankII Clone Commander Cody (yedek bağlantı)
  13. Star Wars Propaganda: A History of Persuasive Art in the Galaxy
  14. 14,0 14,1 Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  15. SWYTlogo Resmi Star Wars YouTube kanalı'nda Star Wars: The High Republic | Announcement Trailer, Star Wars: The High Republic olaylarının Star Wars: Galaksi Atlası kitabının YSÖ 32 olarak tarihlediği Star Wars: Bölüm I Gizli Tehlike'den 200 yıl önce geçtiğini belirtmektedir.
  16. Dooku: Jedi Lost taslağı, Tanımlanamayan dişi Şansölye görevdeyken Dooku'nun on yedi yaşında olduğunu belirtmektedir. Star Wars: Bilmeniz Gereken Her Şey kitabına göre Dooku, Star Wars: Galaksi Atlası kitabının YSÖ 22 olarak belirlediği Birinci Geonosis Savaşı sırasında 80 yaşındaydı ve Dooku YSÖ 102'de doğdu. Dooku on yedi yaşında olduğu için Şansölyenin YSÖ 85'te hizmet verdiğini anlayabiliriz.
  17. 17,0 17,1 Dooku: Jedi Lost
  18. Kirames Kaj ilk dönemine YSÖ 44 dolaylarında başladığı ve Dooku: Jedi Lost kitabına göre Rael Averross çoktan Pijal'a atandığı için Kalpana, Master & Apprentice kitabının YSÖ 48 olarak belirlediği tarihte hâla şansölyeydi. Kalpana'nın döneminin YSÖ 44'ten önce olması gerekmektedir.
  19. Master & Apprentice, Kaj yeniden seçime girmeyeceğini açıkladığında Obi-Wan Kenobi'nin 17 yaşında olduğunu belirtmektedir. Star Wars: Card Trader kitabına göre Obi-Wan, YSÖ 57'de doğmuştur ve bu romanı YSÖ 40'a koymaktadır. Star Wars Propaganda: A History of Persuasive Art in the Galaxy şansölyelerin dört yıllık iki döneme sınırlı olduklarını belirtmektedir ve bu yüzden Kaj dönemine YSÖ 44'te başlamıştır.