FANDOM

Premium-Eras-canon
Bu makale Asi Birliği tarafından kurulan hükümet ile ilgili. Galaktik Cumhuriyet'ten önceki Eski Cumhuriyet makalesini arıyor olabilirsiniz.
Gördüğünüz versiyon sayfanın tamamlanmış hali değil veya gereğinden kısa ancak yapılacaklar listemizde ön sıralarda. Eğer bu şablon uzun süredir sayfadaysa veya sayfanın genişletilmesini istiyorsanız tartışma sayfasına not bırakınız.
"İmparatorluk'a karşı verdiğimiz savaşa baktığımızda—kaybedilen milyarlarca hayat—bazen hiçbir şey ödediğimiz korkunç bedele değmezmiş gibi görünüyor. Ancak çatışmada kaybedilen hayatları düşündüğümüzde, adalet için öldüklerini hatırlayalım. Özgürlük için. Şimdi yararlandığımız olağanüstü barış için. Biz bunun için savaştık."
―Senatör Tai-Lin Garr[src]
Basitçe Cumhuriyet olarak da bilinen Yeni Cumhuriyet, galaksi çapındaki çeşitli gezegenlerden oluşan demokratik bir hükümetti. Galaktik İmparatorluk'un yükselişinden önce bin yıl boyunca galaksiyi yöneten demokratik devlet Galaktik Cumhuriyet'in yerini almıştı. Başkentini galaksinin tarihi hükümet yönetimi merkezi olan Coruscant yapmak yerine belli gezegenlerin bulunduğu bir döngü ile seçmeye karar vermişti. Bu sayede bütün üye gezegenler yeni kurulmuş Galaktik Senato'ya ev sahipliği yapma şansını elde ederlerdi. Yeni Cumhuriyet'in ilk başkenti Coruscant gibi Merkez Dünyalar arasında bulunan ve Yeni Cumhuriyet'in ilk Şansölye Mon Mothma'nın doğduğu gezegen olan Chandrila olmuştu. Cumhuriyet'in kuruluşundan yaklaşık otuz yıl sonra Hosnian Prime, Senato'nun merkezi olarak görev yapıyordu.

İmparator Palpatine'in YSS 4'teki ölümüyle birlikte Cumhuriyet'i Yeniden Kurma İttifakı amacını yerine getirmiş ve Yeni Cumhuriyet'e evrilmişti. Önceli Galaktik Cumhuriyet'in prensiplerine bağlı kalarak Palpatine'in Yeni Düzen'ini yıkmış ve bir İmparatorluk devrinden sonra demokrasiyi yeniden gün yüzüne çıkarmıştı. Cumhuriyet, en nihayetinde Jakku Savaşı'ndan sonra Galaktik İç Savaşı kazanmış ve İmparatorluk'u YSS 5'te imzalanan Galaktik Ahenk barış antlaşması ile resmi olarak teslim olmak zorunda bırakmıştı. Savaş sona erdiğinde ve İmparatorluk, güçsüz bir şekilde çeşitli kalıntılara ve Coruscant'ta güçsüz, geçici bir hükümet dönüştüğünde Cumhuriyet silahlı kuvvetleri, Askeri Silahsızlanma Yasası ile önemli ölçüde azaltıldı. Sonuç olarak Cumhuriyet, güvenlik için gezegen savunma kuvvetlerinin eğitimini ve savaşın perişan ettiği dünyaları yeniden inşa etmek için bir yeniden yapılanma programını başlattı. Gücünün zirvesinde bile, öncellerinin büyüklüğünün sadece bir kısmı kadardı ve tarafsız yıldız sistemleriyle dost kalmak için eşitlikçi politikalara dayanıyordu.

Bir İmparatorluk kalıntısı, kısa bir süre Cumhuriyet siyasetinin bir kanadında yaşadı, ancak nihayetinde gizlice Bilinmeyen Bölgelerde iktidara yükselen askeri bir cunta olan İlk Düzen'i kurmak için hükümetten ayrıldı. İlk Düzen tehlikesinin farkında olan Senatör Leia Organa'nın uyarılarına rağmen meslektaşları—bazıları İlk Düzen'i destekliyordu—yeni bir galaktik savaşa neden olacak bir soğuk savaşı reddettiler. Cumhuriyet, İlk Düzen'e doğrudan karşı çıkmakta istekli olmasa da, General Armitage Hux, bahane olarak Cumhuriyet’i, gizlice İlk Düzen'in düşmanı olan Direniş’i desteklemekle suçladı ve önleyici saldırıyı başlattı. Bu sayede, Starkiller süper silahının deneme ateşini emretti. YSS 34'te yapılan bu eylem Senato ve Yeni Cumhuriyet ev filosunun bulunduğu Hosnian Prime da dahil olmak üzere Hosnian sisteminin yok olmasına yol açtı. Galaktik statüko, Hosnian Felaketi ile geri dönülemez bir biçimde değişti ve çok sayıda gezegenin korkularından ötürü ve kendi güvenlikleri için İlk Düzen'e karşı silahları bırakmalarına ve istemeye istemeye yeni rejimi desteklemelerine neden oldu. Yeni Cumhuriyet'in çöküşünden sonra Direniş, İlk Düzen, galaksi çapında askeri kontrolü sağlamış olsa bile Cumhuriyet'in yeniden yükseleceğine ant içti.

Görünümler

Canon dışı görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Aftermath
  2. Star Wars: On the Front Lines
  3. Star Wars Propaganda: A History of Persuasive Art in the Galaxy
  4. Bloodline
  5. 5,0 5,1 Before the Awakening
  6. Star Wars: Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most Notorious
  7. 7,0 7,1 Star Wars: The Force Awakens: The Visual Dictionary
  8. Aftermath: Empire's End
  9. Star Wars: The Last Jedi: A Junior Novel
  10. 10,0 10,1 Star Wars: Galaksi Atlası
  11. Star Wars: The Rise of Skywalker: The Visual Dictionary states that the New Republic was officially founded twenty-nine years before the Starkiller Incident, which Star Wars: Galaksi Atlası dates to 34 ABY. Therefore, the New Republic's official founding must have happened in 5 ABY.
  12. Star Wars: The Rise of Skywalker: The Visual Dictionary states that the First Order was publicly formed five years before the Starkiller Incident, which Star Wars: Galaksi Atlası dates to 34 ABY. Therefore, the First Order's public formation must have happened in 29 ABY.
  13. Star Wars: The Rise of Skywalker: The Visual Dictionary
  14. 14,0 14,1 Star Wars: Episode VIII The Last Jedi
  15. Star Wars: Galaksi Atlası places the events of Star Wars: Episode VII The Force Awakens in 34 ABY. Star Wars: Episode VIII The Last Jedi takes place immediately after the end of The Force Awakens.
  16. Kaynak hatası Geçersiz <ref> etiketi; Episode_III isimli refler için metin temin edilmemiş
  17. Kaynak hatası Geçersiz <ref> etiketi; TROS isimli refler için metin temin edilmemiş