FANDOM

Premium-Eras-canon
"Güçtür benim müttefikim. Ve Güçlü bir müttefiktir. Hayat onu yaratır, büyütür. Enerjisi bizi çevreler ve bağlar. Aydınlık varlıklarız biz, bu kaba madde değil. Etrafındaki gücü hissetmelisin. Burada , aramızda… ağaçta… kayada… her yerde! Evet, bu toprakla o gemi arasında bile."
―Yoda, Luke Skywalker'a

Gizemli bir türün erkek üyesi, güce duyarlı Yoda, Galaktik Cumhuriyet'in yükselişinin ve düşüşünün yanı sıra Galaktik İmparatorluk'un yükselişine tanıklık eden efsanevi bir Jedi Ustasıydı. İleri yaşına ve bilgeliğine saygı duyulan eski Jedi Yoda, Cumhuriyet'in son günlerinde Jedi Düzeni'nin Büyük Ustası olarak görev yaptı ve ayrıca Mace Windu ve Ki-Adi-Mundi gibi diğer efsanevi ustalarla birlikte Jedi Yüksek Konseyi'nde yer aldı. Sekiz yüz yıldan fazla bir süre boyunca, diğerlerine Güç'ün yollarını gösterdi ve bir çok Jedi'a eğitimlerinin gençlik yıllarında yardım etti.

Yavin Savaşı'ndan yaklaşık otuz iki yıl önce Anakin Skywalker, Jedi Ustası Qui-Gon Jinn tarafından Yüksek Konsey'e seçilmiş kişi olarak tanıtıldı. Tatooine'den gelen ve eskiden köle olan Anakin, Güç'e çok hassas olsa da Yoda ve meslektaşları, Anakin'de hissettikleri korkudan dolayı onu eğitmeyi reddettiler. Yüksek Konsey Jinn'in ölümünün ardından Skywalker'ın Jedi Düzeni'nin geleceği için büyük tehlike teşkil ettiğini algılayan Yoda'nın muhalif görüşüne rağmen verdiği kararı tersine çevirdi. Sonraki on yıl boyunca galaksi, Cumhuriyet'i yıkmakla tehdit eden ayrılıkçı bir hareketle giderek istikrarsızlaştı. Cumhuriyet'ten silah zoruyla ayrılmayı amaçlayan Bağımsız Sistemler Konfederasyonu'nun belirginleşmesi üzerine Yoda, binlerce klon askerinin Klon Savaşları'nın ilk savaşının başladığı Geonosis'e gönderilmesini denetledi.

Cumhuriyet'in Büyük Ordusu'nun bir Jedi Generali olarak Yoda, zamanını Jedi'a komutan ve Toydaria'nın Kralı Katuunko gibi potansiyel müttefiklerin yanında arabulucu olmak gibi görevler verirken bir yandan da Ayrılıkçı Droid Ordusu'na karşı klonlara liderlik ederdi. Galaktik çatışmanın üçüncü yılında Jedi, Darth Sidious ve Yüce Şansölye Sheev Palpatine'nin aynı kişi olduğunu keşfetti. Yoda’nın Yüksek Konsey’deki meslektaşları Sith Lordu'nu tutuklamak için harekete geçti, ancak Skywalker’ın ihaneti çabalarını engelledi ve 66. Emir’yla bir Jedi arınmasının başlamasına yol açtı. Galaksinin her yerinde, Jedi Şövalyeleri ve çırakları klonların itaat etmeye programlandığı gizli bir öldürme emrine kurban gitti. Yoda, bu  teşebbüsten kurtuldu ancak daha sonra kendini İmparator ilan eden Galaktik İmparator'u öldürmeyi başaramadığı için sürgüne kaçtı.

Büyük Jedi Ustası, hayatının son yirmi yılını Dagobah gezegeninde geçirdi, ve Jedi sanatlarında eğitimini tamamlamaya çabalayan Anakin'in oğlu Luke Skywalker tarafından bulundu. Ölüm döşeğinde Yoda, Luke'un babasının İmparator'un Güç'ün karanlık tarafındaki çırağı Darth Vader olduğunu doğruladı. Dokuz yüz yıllık bir ömrünün ardından Yoda, ölüme pes etti ve ölümlü bedeninden sıyrılıp Güç ile bir oldu. Kısa bir süre sonra, Seçilmiş Kişi kehaneti, Vader oğlunu kurtarmak için Sith Ustasını kendi hayatı pahasına öldürdüğü zaman gerçekleşti. Bu fedakarlık eylemi, Yoda'nın, Anakin'in Güç'teki zihnini korumasına izin verdi. Asi Birliği, İmparatorlu'a karşı zaferini kutlarken Luke, akıl hocaları Yoda ve Obi-Wan Kenobi'nin hayaletlerini gördü, yanlarında kurtarılmış Anakin Skywalker vardı, birlikte Luke ve arkadaşlarını izlediler.

Yoda, Endor Muharebesi'nden yaklaşık otuz yıl sonra, yaşayanların diyarını Ölüler'in Diyarı'ndan ziyaret etti. O zamanda Jedi Ustası Luke Skywalker, Ahch-To'da inzivaya çekilmiş, kırgın bir adamdı. Yoda'nın son arzusu Skywalker'ın yeni nesil Jedi Şövalyelerine öğrendiklerini ileterek Jedi Düzeni'ni eski haline getirmesiydi. Skywalker girişimde bulundu, ancak yetenekli yeğeni Ben Solo'nun karanlık tarafa geçmesi ile Skywalker'ın planlarını yok oldu ve bu nedenle Jedi'ın ömrünün bittiğine inandı. Yoda'nın yardımı ile Skywalker suçluluk duygusunu aştı ve daha sonra Jedi görevini ve sorumluluğunu Jakku çöpsüsü Rey'e ileterek Güç'le bir oldu.

Kişilik ve özellikler

""Usta Yoda'yı tanıyor muydun?"
"Evet, O neredeyse tapınaktaki bütün çocuklara bir şekilde yardım etmiştir."
"Kanan, bana onu anlattı. Küçük, yeşil, buruşuk ve sivri uçlu kulaklar. Ama onun gerçekte nasıl biri olduğunu bilmiyordu."
"Kimsenin bildiğinden emin değilim. Akıllı ve nazikti, ama be gençken daha mutlu gözüküyordu. Klon savaşları devam ederken büyük bir yük, derin bir keder taşıdı. Sanki, diğerlerinden önce, bir zamanın bitip diğer zamanın başladığını biliyordu."
―Ezra Bridger ve Ashoka Tano
Yoda eğitim

Yoda, Jedi'a bir öğretmen olarak 800 yıl hizmet etti.

Bilgeliği ile tanınan Yoda, sekiz yüzyılını Jedi nesillerini eğitmekle harcadı. Jedi eğitimi için Anakin Skywalker veya Luke Skywalker'ı kabul etmekte isteksizdi, onların uygun olmadıklarını düşünüyordu. Her iki durumda da Obi-Wan Kenobi, onları acemi olarak eğitmesine ikna etti.

Yoda, Geonosis'teki Dooku ile yaptığı düello sırasında kısmi bir oda çöküşü tetiklendiğinde Jedi, iki seçenekle yüzleştirildi: Kaçan Sith'i takip etmek veya yaralı Obi-Wan Kenobi'yi korumak ve bilinçsiz Anakin Skywalker'ı düşen enkazdan kurtarmak. Yoda, Dooku'nun peşinden gitmektense dostlarını kurtarmayı tercih etti. Ancak Usta Plo Koon'un filosu Konfederasyon süper silahı Malevolence tarafından imha edildiğinde Yoda, Ayrılıkçı gemisinin yarattığı tehlikeye değindi ve Anakin Skywalker ile Ahsoka Tano'nun, Koon'u aramalarını yasakladı.

Yoda, Moraband gezegeninde bir vizyonda görünen ölü Sith Lordu Darth Bane'nin hayaleti tarafından baştan çıkarılmaya karşı koyabildi. Onun ruhunun sadece bir yanılsama olduğunu kabul edip karanlık tarafa çağrısını reddetti.

Endor Savaşı başlamadan önce ölümüne yaklaştığında Yoda, ölümlü olduğunu ve yaklaşmakta olan ölümünü kabul etti, arından Güç'le bir olarak öldü.

Yoda'nın kulaklarına ifade yüklenebilirdi. Sürpriz gibi güçlü duygular yaşadığında uçlarından kıvrılıyordu. Aynı zamanda kulakları oldukça duyarlıydı.

Yoğun Jedi eğitimine ve Düzen içindeki yüksek statüsüne rağmen, gizlice eski Jedi metinleri için bir antipati beslediğini belirtmişti. Ayrıca yaşına ve bilgeliğine rağmen iyi bir mizah anlayışı ve merak duygusu vardı. Kendisiyle ilk tanıştığı zaman Luke'un eşyalarını şakacı bir şekilde karıştığında, R2-D2 ile bir meşale için savaştığında, eski Jedi metinlerini ateşe verirken neşeyle gülmesiyle ve Luke'un cehaletini eğlenceli bulduktan sonra "onu özlediğini" söyleyerek bu özelliğini ortaya çıkarmaya çalışmıştır.

Yoda anavatanıyla ilgili çok ketumdu ve hiç kimseye açıklamadı.